Let op! Geld lenen kost geld
Bij reclames voor kredietproducten staat altijd de banner 'Let op! Geld lenen kost geld'. Dit noemen we ook wel de 'kredietwaarschuwing'. Waar komt die waarschuwing vandaan? Wat is de bedoeling ervan? Wat is het effect? En waarom is het goed dat deze banner verplicht is?
Waarom een kredietwaarschuwing?

Aan het begin van deze eeuw bleek dat steeds meer mensen steeds meer geld gingen lenen om daarmee hun aankopen te betalen (consumptief krediet). Mede hierdoor kwamen veel mensen in de financiële problemen. De minister van Financiën kreeg opdracht van de Tweede Kamer om er iets aan doen. In 2009 werd het voor kredietaanbieders daarom verplicht om de waarschuwing 'Let op! Geld lenen kost geld' op te nemen in reclames voor consumptief krediet. Daarnaast nam de minister andere maatregelen om problematische schulden te voorkomen.


Wat is de bedoeling?

De minister had drie doelen met de verplichte kredietwaarschuwing. Allereerst is het de bedoeling dat de waarschuwing de consument stimuleert om haar keuze beter te overdenken. Daarnaast wilde de minister bewustwording bij de consument creëren door te wijzen op de gevolgen die verbonden zijn aan het krediet. Ten slotte moet de kredietwaarschuwing tegenwicht bieden aan het beeld in sommige kredietreclames dat lenen voor consumptieve uitgaven vanzelfsprekend is.


Wat is het effect?

In 2016 heeft de Autoriteit Financiële markten in overleg met de Minister van Financiën onderzoek gedaan naar het effect dan de kredietwaarschuwing. Zorgt het er inderdaad voor dat mensen beter nadenken voordat ze een lening afsluiten? En heeft de waarschuwing invloed op hoe mensen denken over consumptief krediet? Uit het onderzoek blijkt dat de kredietwaarschuwing weinig of geen invloed heeft op de korte termijn. Mensen die een reclame zien met kredietwaarschuwing reageren niet anders dan mensen die dezelfde reclame te zien krijgen zonder de waarschuwing, zeggen de onderzoekers. De onderzoekers kunnen niet beoordelen of de waarschuwing invloed heeft op de lange termijn: of mensen geleidelijk aan anders gaan denken over het afsluiten van een lening.

(bron: AFM 2016. Hier is het volledige rapport te downloaden)


Waarom vinden wij het bij Tinka toch goed dat de waarschuwing verplicht is?

Bij Tinka zien we het als onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig krediet te verstrekken. We willen namelijk niet dat onze klanten in de (financiële) problemen komen. Daarom onderzoeken we altijd eerst of de financiële situatie van onze klanten gezond genoeg is om de maandelijkse betalingen te kunnen doen. Daarin nemen wij onze verantwoordelijkheid. De klant heeft natuurlijk zelf ook een verantwoordelijkheid. Zij of hij gaat namelijk een verplichting aan voor de langere termijn, en moet goed nadenken: kan ik gedurende langere tijd elke maand dit bedrag missen, ook als ik een financiële tegenvaller te verwerken krijg? De banner wijst de klant op haar eigen verantwoordelijkheid, naast de verantwoordelijkheid die wij als kredietverstrekker hebben.

We hopen dan ook dat de kredietwaarschuwing op de lange termijn wel effect heeft op consumenten. Wanneer mensen regelmatig deze waarschuwing langs zien komen, zal het hen ervan doordringen dat geld lenen niet vrijblijvend is. Zo zorgen we samen voor een verantwoorde kredietverlening.