ONLINE KOOPGEDRAG ZET DOOR IN '21
ZO BENUT JE OOK NÁ CORONA KANSEN IN E-COMMERCE

Als online retailer zul je het vast nooit vergeten; de stroom aan bestellingen en piekdagen in bezorgingen tijdens de COVID-19-pandemie. Al in de eerste week na de uitbraak van het coronavirus in Nederland steeg de e-commerce omzet met 61 procent. Door beperkende maatregelen en sluiting van fysieke winkels bestelden Nederlanders massaal online. De e-commerce-branche kwam in een stroomversnelling. Wat is de invloed van corona na anderhalf jaar en wat kun jij als e-commerce-ondernemer verwachten?

STEEDS MEER ONLINE SHOPPERS

Cijfers van de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor over het eerste kwartaal van 2021 laten zien dat de groei van vorig jaar ook dit jaar doorzet:

- 91,6 miljoen online aankopen in Nederland: dat is 31 procent meer dan vorig jaar in het eerste kwartaal.

- Bijna 1 miljoen meer online shoppers dan vorig jaar.

- Vooral in categorieën van producten in en om het huis werd veel online gekocht. Zo stegen de online uitgaven aan Home & Living met 118 procent, aan elektronica met 86 procent en aan speelgoed met 83 procent.

- In totaal zijn er 13,1 miljoen Nederlandse online shoppers.

Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2021 van Betaalvereniging NL


CONCURRENTIEGROEI EN FLEXIBELE CONSUMENTEN

Het aantal consumenten dat online shopt is dus gestegen. Tegelijkertijd is er ook meer concurrentie in de e-commerce. In de eerste drie maanden van 2021 zijn er 4.600 nieuwe webwinkels bijgekomen – meer dan het dubbele van het aantal nieuwe webshops in die periode vorig jaar (CBS). Daarnaast lijken consumenten door de pandemie extra open te staan voor verandering. Vooral 18- tot 40-jarigen passen hun winkelgedrag gemakkelijk aan. Volgens onderzoek van McKinsey heeft tweederde van de consumenten in Europa onlangs een nieuw merk, een andere winkel of een andere winkelmethode gebruikt. Wel 70 tot 80 procent daarvan denkt dat hun nieuwe winkelgedrag blijvend is.

BLIJFT JOUW KLANT JE TROUW?

Online shoppen is een van de manieren van winkelen waarmee consumenten nu vertrouwd zijn geraakt. Of mensen hun nieuwe online koopgedrag doorzetten, hangt af van hoe tevreden ze zijn. Nu mensen weer fysiek mogen winkelen, gaan ze zich afvragen of het gemak van online en het unieke van jouw webwinkel voldoende zijn om je e-klant te blijven.

Hoe houd je bestaande of nieuwe klanten vast? Door heldere antwoorden te formuleren op vragen als deze:

  • Hoe creëer ik de beste winkelervaring?

  • Wat is de customer journey die ik voor ogen heb?

  • Heb ik voldoende – verschillende – betaalopties in mijn checkout?

De president van Europe E-commerce en directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen vermoedt dat corona de start was van een nieuwe tijd in de retail (meer daarover in dit kennisartikel). Ben jij daar klaar voor? Wij voorzien je graag van informatie over betaalmethoden die je kunt inzetten! Mail gerust naar [email protected]