Tinka bij BNN Vara's Pak de Macht


Op donderdag 22 april 2021 verschijnt Tinka bij het nieuwe televisieprogramma van BNN Vara en Tim Hofman: Pak de Macht. In dit programma worden verschillende onderwerpen behandelt waarbij Tim op zoek gaat naar hoe macht werkt, en worden er suggesties gegeven hoe mensen de touwtjes weer in eigen handen kunnen krijgen. Omdat Tinka ook in deze aflevering genoemd wordt, willen we graag in deze blogpost wat meer context geven.
Eerlijk. Helder. Verantwoord.
In de tweede aflevering van Pak de Macht gaat het over de financiële sector, waar banken, incassobureaus en kredietverstrekkers aan de kaak worden gesteld. Ook heeft Tim Hofman Tinka benadert om in gesprek te gaan over hoe wij te werk gaan en wat wij doen om bijvoorbeeld betalingsachterstanden te verminderen. Omdat we bij Tinka verantwoordelijkheid en transparantie ontzettend belangrijk vinden, zijn we hiermee akkoord gegaan. Tinka's CEO Karlheinz Toni is uiteindelijk met Tim rond de tafel gegaan om zijn kritische, maar ook terechte, vragen te beantwoorden.

Je kunt de aflevering van Pak de Macht hier bekijken.

Schuldeiser Manifest
Los van gesprekken met organisaties, roept Tim Hofman bedrijven uit deze industrie op om een Schuldeiser Manifest te tekenen. In dit manifest (zie onderstaande afbeelding) staat o.a. dat de ondergetekenden er alles aan doen om klanten met betalingsachterstanden op een menselijke manier te helpen – aangezien dit strookt met onze kernwaarden, heeft Tinka dit manifest natuurlijk ondertekend.

Omdat Tinka proactief gehandeld heeft, zijn we een van de eersten die dit manifest ondertekend heeft. En voor onze organisatie blijft dit niet bij alleen woorden, want we doen er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk te helpen en achterstanden zoveel mogelijk terug te draaien.

Verminderde betalingsachterstanden
In de afgelopen jaren heeft Tinka zich enorm ingezet om de betalingsachterstanden van klanten te minimaliseren. Zo hadden in 2015 ongeveer 1 op de 5 klanten nog een betalingsachterstand, in 2020 hebben wij dit terug kunnen brengen naar slechts 2,5% van alle consumenten – dit is een reductie van bijna 90%.

Wij streven ernaar om dit getal nog verder omlaag te brengen. Dit doen wij o.a. door enorm kritisch te zijn over welke aanvragen wij goedkeuren, zo checken wij bijvoorbeeld het inkomen en de lasten van een klant. Meer informatie over hoe wij onze flexibele betaalmethodes op een verantwoorde manier aanbieden kun je vinden in deze blogpost.

Tinka's Manifest
Los van het ondertekende Schuldeiser Manifest van Pak de Macht heeft Tinka ook een eigen manifest opgesteld om om te garanderen dat we onze afspraken nakomen. Het Tinka Manifest is als volgt:

# 1 Klanten zijn mensen, geen nummers
We zien jou als individu, niet als een nummer. Je verdient het om met respect en vriendelijkheid te worden behandeld, zonder oordeel, vooroordelen of vooringenomenheid. Wat voor ons telt is, dat iedereen zich fair behandeld voelt.

# 2 Het is onze plicht om verantwoordelijk te zijn
"Alleen maar" voldoen aan regels en voorschriften is voor ons niet goed genoeg. Onze visie is om de meest gewilde en verantwoordelijke aanbieder van Achteraf Betalen in Nederland en daarbuiten te zijn. Het is onze missie om betaalervaringen te innoveren met gevoel voor verantwoordelijkheid, met toewijding en met zorg.

# 3 Het is een voorrecht om je te helpen
We zien het als ons voorrecht om support te verlenen en te helpen. We zullen onze positie nooit misbruiken om voordeel te halen uit een vervelende situatie. We luisteren naar je, we helpen en we bieden ondersteuning.

# 4 Wees er altijd
Er altijd zijn. Benaderbaar en met een uitstekende klantenservice. We drukken je op het hart om ons gewoon te laten weten of er vragen of problemen zijn. Dan kunnen we helpen en ondersteunen.

# 5 Helderheid is essentieel
Het is makkelijk om helder te zijn zaken over die goed gaan. Bijna niemand wil het echter hebben over als dingen die niet zo goed gaan. Het is belangrijk om helderheid en duidelijkheid te bieden – als zaken voor jou goed maar ook als ze voor jou minder goed verlopen. Alleen dan werken we aan blijvende verandering naar beter.

# 6 Zoek altijd naar de snelste en minst stressvolle route om mensen uit de schulden te krijgen
Iedereen kan op elk moment zijn schuld aflossen - zonder extra kosten. Mocht je ooit in de situatie terechtkomen dat je niet op tijd kunt betalen, laat het ons weten en we zullen helpen waar we kunnen en mogen. We kunnen pauzeren. Akkoord gaan met beter haalbare betalingsschema's. En mocht het zover komen: als een persoonlijke bewindvoerder met een voorstel komt, zullen we dat accepteren. Geen mitsen, geen maren.

# 7 Boetes en verborgen kosten zullen nooit ons business model zijn
Sommige aanbieders van Achteraf Betalen hebben hun business ingericht rondom administratiekosten of hoge boetes, rekening houdend met de verwachting dat iemand niet op tijd zal kunnen betalen waardoor ze kosten voor te late betaling in rekening kunnen brengen. Wij veroordelen dit soort praktijken. We verdienen ons geld met het aanbieden van duidelijke, aantrekkelijke opties voor uitgestelde betaling, met heldere en vooraf gemaakte afspraken. En door op elk moment bereikbaar te zijn.

# 8 Achteraf Betalen geeft de macht in handen van de consument
Vandaag de dag wil meer dan 40% van de Nederlandse consumenten een product zien, aanraken en ervaren voordat ze betalen. En zeker 50% van de Nederlandse consumenten waardeert de mogelijkheid om items gemakkelijk te retourneren zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken of ze hun geld terugkrijgen. Verantwoord Achteraf Betalen biedt je deze voordelen zonder bijkomende zorgen.

We denken graag met je mee
Ben of ken jij iemand die een betalingsachterstand hebt? Neem dan zo snel mogelijk even contact op met onze klantenservice, zodat we samen naar een gepaste oplossing kunnen zoeken. Ook als je nog vragen hebt over dit onderwerp of meer wilt weten, dan kun je ook gerust even contact met ons opnemen. Het laatste wat wij willen is dat onze klanten in de financiële problemen raken.

Karlheinz Toni